Zasady funkcjonowania

Regulamin organizacyjny Muzeum Historii Żydów Polskich

 

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny Muzeum Historii żydów Polskich POLIN, zwany dalej „regulaminem”, określa organizację wewnętrzną Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, zwanego dalej „Muzeum”, w tym:

  • zasady zarządzania Muzeum;
  • wewnętrzną strukturę organizacyjną Muzeum;
  • zakres zadań Dyrektora i Zastępców Dyrektora;
  • zakresy zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum.

Rozdział 2. Zasady zarządzania Muzeum

§ 2.

Działalnością Muzeum zarządza Dyrektor.
Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy trzech zastępców:

  • Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych;
  • Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży;
  • Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych.

§ 3.

W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go wyznaczony przez niego Zastępca Dyrektora. W razie nieobecności Zastępcy Dyrektora obowiązki Dyrektora pełni wyznaczony przez Dyrektora pracownik Muzeum w zakresie udzielonego pełnomocnictwa.

§ 4.

Komórkami organizacyjnymi Muzeum kierują kierownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność za wykonanie zadań tych komórek.

Kierownik komórki organizacyjnej podejmuje decyzje w sprawach należących do zakresu działania podległej mu komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych do decyzji Dyrektora lub Zastępców Dyrektora.

Do obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy:

  • planowanie i nadzorowanie wykonania zadań podległej komórki organizacyjnej w sposób zapewniający pełną, terminową i efektywną ich realizację zgodnie z obowiązującą strategią i wartościami Muzeum tj. szacunkiem, ciekawością, wiarygodnością i odwagą;
  • zarządzanie oraz nadzór nad dyscypliną pracy w podległej komórce organizacyjnej oraz dbałość o dobrą komunikację z innymi komórkami;
  • organizowanie właściwego przepływu informacji w podległej komórce organizacyjnej;
  • przygotowywanie projektu budżetu podległej komórki organizacyjnej oraz rozliczenie przyznanego budżetu;
  • opracowywanie okresowych sprawozdań z działalności podległej komórki organizacyjnej zgodnie z przepisami wewnętrznymi Muzeum;
  • współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w celu realizacji zadań Muzeum;
  • inne zadania zlecone przez Dyrektora.

W przypadku powierzenia części zadań z zakresu działania danej komórki organizacyjnej Muzeum podmiotowi zewnętrznemu, kierownik danej komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za nadzór nad ich wykonywaniem przez podmiot zewnętrzny w sposób zapewniający kompleksową, terminową i efektywną ich realizację.
W przypadku braku kierownika komórki organizacyjnej obowiązki kierownika przejmuje osoba pełniąca jego obowiązki lub właściwy Zastępca Dyrektora.

§ 5.

Dyrektor w celu zapewnienia właściwego wykonywania zadań przez Muzeum może tworzyć zespoły projektowe, zgodnie z obowiązującym w Muzeum systemie zarządzania projektami, składające się z przedstawicieli poszczególnych komórek organizacyjnych Muzeum.

Rozdział 3. Wewnętrzna struktura organizacyjna Muzeum

§ 6.

W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą stałe komórki organizacyjne — działy oraz samodzielne stanowiska pracy.
Do komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, należą:

  • Dział Administracji;
  • Dział Bezpieczeństwa;
  • Dział Edukacji;
  • Dział Edukacji Dorosłych;
  • Dział Finansowo – Księgowy;
  • Dział Informatyki;
  • Dział Infrastruktury;
  • Dział Kadr;
  • Dział Komunikacji;
  • Dział Naukowy;
  • Dział Pozyskiwania Funduszy;
  • Dział Prawny;
  • Dział Programów Społecznych i Kulturalnych;
  • Dział Programów Strategicznych;
  • Dział Projektów i Kontroli Zarządczej;
  • Dział Promocji i Marketingu;
  • Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta;
  • Dział Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych;
  • Dział Wystaw;
  • Dział Zbiorów.

Do samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1 należą:

  • Główny Księgowy;
  • Radca Prawny.

W ramach poszczególnych działów Dyrektor może tworzyć sekcje.
Schemat organizacyjny Muzeum stanowi załącznik do regulaminu.

Rozdział 4. Zakresy zadań Dyrektora, Zastępców Dyrektora oraz Głównego Księgowego Muzeum

§ 7.

  1. Do zakresu zadań Dyrektora należy:
  • zarządzanie Muzeum oraz jego mieniem przy pomocy trzech zastępców;
  • wydawanie zarządzeń;
  • ustalanie, zatwierdzanie planu finansowo-rzeczowego Muzeum oraz jego realizacja na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i w innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa;
  • zapewnienie terminowego sporządzania rocznego sprawozdania finansowego oraz jego zbadania przez biegłego rewidenta i przedłożenia do zatwierdzenia Ministrowi;
  • dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Muzeum;
  • formułowanie i zatwierdzanie strategii Muzeum;
  • reprezentowanie Muzeum na zewnątrz;
  • powoływanie i odwoływanie Zastępców Dyrektora po uzyskaniu zgody Założycieli.

Dyrektorowi podlegają:

  • Zastępca Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży;
  • Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych;
  • Zastępca Dyrektora ds. Muzealnych;
  • Dział Komunikacji;
  • Dział Projektów i Kontroli Zarządczej;
  • Dział Promocji i Marketingu;
  • Główny Księgowy;
  • Radca Prawny.

§ 8.

Do zakresu zadań Zastępców Dyrektora należy:

  • zarządzanie podległymi komórkami organizacyjnymi w tym nadzór nad realizacją powierzonych im zadań;
  • koordynowanie współpracy podległych komórek organizacyjnych z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Muzeum;
  • nadzór merytoryczny nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych;
  • inne zadania zlecone przez Dyrektora.

§ 9.

Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych należy:

  • kształtowanie oraz realizacja strategii i polityki Muzeum związanej z programem wystaw czasowych, programem kolekcji, tj. zbiorami muzealnymi, archiwalnymi, cyfrowymi i bibliotecznymi, programem upowszechniania wiedzy oraz kolekcji, programem naukowo-badawczym, w tym badawczo-artystycznym i popularno-naukowym, nadzór nad publikacjami Muzeum;
  • nadzór nad planami wydawniczymi portali wiedzy; nadzór nad wystawą stałą;
  • przygotowywanie rocznych i wieloletnich planów merytorycznych muzeum zgodnych z jego strategią, nadzór nad wyznaczaniem kierunków rozwoju Muzeum zgodnie z powierzonym zakresem zadań;
  • przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z działalności Muzeum.

Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych podlegają:

  • Dział Naukowy;
  • Dział Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych;
  • Dział Wystaw;
  • Dział Zbiorów.

§ 10.

Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży należy:

  • kształtowanie oraz realizacja strategii i polityki Muzeum oraz
  • przygotowywanie planów w zakresie działalności edukacyjnej, kulturalnej, programów społecznych i publicznych, sprzedaży i obsługi klienta.

Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży podlegają:

  • Dział Edukacji;
  • Dział Edukacji Dorosłych;
  • Dział Programów Społecznych i Kulturalnych;
  • Dział Programów Strategicznych;
  • Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta.

§ 11.

Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych należy:

  • kształtowanie oraz realizacja polityki finansowej; optymalizacja kosztów, zachowanie płynności finansowej Muzeum oraz
  • realizacja strategii i polityki Muzeum w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem, obsługą prawną, administracyjną i informatyczną, obsługą infrastruktury, polityką kadrową i wynagrodzeń oraz pozyskiwaniem środków i efektywnym rozwojem organizacji Muzeum.

Zastępcy Dyrektora ds. Finansowo-Administracyjnych podlegają:

  • Dział Administracji;
  • Dział Bezpieczeństwa;
  • Dział Informatyki;
  • Dział Infrastruktury;
  • Dział Kadr;
  • Dział Pozyskiwania Funduszy;
  • Dział Prawny.

Rozdział 5. Zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum

§ 12.

Do zakresu zadań Działu Administracji należy:

  • obsługa kancelaryjno-recepcyjna oraz prowadzenie sekretariatu dyrekcji;
  • zaopatrywanie biura, obsługa usług telefonii komórkowej, zakup biletów i noclegów na wyjazdy służbowe;
  • zapewnienie obsługi w zakresie transportu i użytkowania samochodów służbowych;
  • utrzymanie czystości w budynku i na terenie zewnętrznym należącym do Muzeum oraz zapewnienie prawidłowego gospodarowania odpadami;
  • gospodarowanie składnikami majątku ruchomego, prowadzenie ewidencji majątku, przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątku znajdujących się w ewidencji prowadzonej przez Dział Administracji;
  • prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem Muzeum;
  • prowadzenie magazynu wydawnictw;
  • obsługa Rady Muzeum i innych organów Muzeum;
  • prowadzenie archiwum zakładowego;
  • prowadzenie rejestru skarg i wniosków.

§ 13.

Do zakresu zadań Działu Bezpieczeństwa należy:

  • realizacja zadań związanych z ochroną fizyczną i zabezpieczeniem technicznym zbiorów;
  • zarządzanie systemem bezpieczeństwa Muzeum obejmującym ochronę fizyczną osób i mienia, zabezpieczenia techniczne, przeciwpożarowe, bezpieczeństwo i higiena pracy;
  • zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
  • sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowywanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych;
  • opracowywanie i bieżące aktualizowanie dokumentacji;
  • zapewnianie zapoznania się osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych (w tym organizacja szkoleń);
  • opiniowanie umów, porozumień, pism itp. w zakresie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych;
  • stosownie się do zapisów Polityki Bezpieczeństwa Danych Osobowych;
  • prowadzenie Rejestru czynności przetwarzania;
  • prowadzenie Rejestru incydentów ochrony danych osobowych;
  • opracowywanie dokumentów określających zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa Muzeum;
  • opracowywanie, modyfikacja i uzgadnianie planu ochrony Muzeum;
  • monitorowanie stanu ochrony Muzeum, przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, formułowanie rekomendacji i nadzór nad ich realizacją;
  • planowanie, koordynowanie i realizacja zadań w obszarze zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
  • współpraca z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za świadczenie usług ochrony na rzecz Muzeum;
  • współpraca w zakresie bezpieczeństwa z właściwymi jednostkami Policji, SOP, Straży Pożarnej, Straży Miejskiej, obrony cywilnej i innymi;
  • ochrona informacji niejawnych.

§ 14.

Do zakresu zadań Działu Edukacji należy:

  • opracowywanie oferty edukacyjnej dla grup szkolnych i przedszkolnych, seniorów, rodzin z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami i szerokiej publiczności, a także szkoleń dla grup specjalistów;
  • przygotowywanie, koordynowanie, realizacja i nadzorowanie działań edukacyjnych w ramach opracowanych ofert;
  • szkolenie edukatorów i przewodników współpracujących z Muzeum oraz nadzorowanie ich pracy;
  • przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami, pomocami edukacyjnymi oraz materiałami informacyjnymi skierowanymi do powyższych grup odbiorców;  
  • przygotowywanie i nadzorowanie opracowań oraz realizacji komputerowych narzędzi edukacyjnych oraz zajęć online; 
  • koordynowanie działalności Miejsca Edukacji Rodzinnej „U króla Maciusia” (MER) oraz Centrum Edukacyjnego w Muzeum; 
  • udzielanie konsultacji metodycznych innym działom Muzeum i podmiotom zewnętrznym w ramach prowadzonych działań edukacyjnych; 
  • inicjowanie i prowadzenie współpracy z instytucjami edukacyjnymi w kraju i za granicą.

§ 15.

Do zakresu zadań Działu Edukacji Dorosłych należy:

  • opracowywanie i realizacja oferty edukacyjnej Muzeum dla dorosłych;
  • organizacja i przeprowadzanie programów edukacyjnych dla dorosłych i grup zawodowych zarówno z Polski, jak i z zagranicy oraz grup młodych dorosłych (poza edukacją formalną);
  • organizacja i prowadzenie programów edukacyjnych dla mniejszości;
  • przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami edukacyjnymi, pomocami edukacyjnymi oraz materiałami informacyjnymi skierowanymi do powyższych grup odbiorców;  
  • utrzymywanie i rozwijanie sieci multiplikatorów współpracujących z Muzeum; 
  • pozyskiwanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji.

§ 16.

Do zakresu zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:

  • prowadzenie spraw finansowych Muzeum;
  • prowadzenie księgowości Muzeum;
  • organizowanie i realizowanie systemu wypłat wynagrodzeń w Muzeum, prowadzenie rachunkowości zarządczej Muzeum;
  • weryfikacja i nadzór nad prowadzeniem ewidencji ilościowej i wartościowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na majątek Muzeum;
  • kontrola dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
  • opracowywanie planów finansowych Muzeum oraz nadzór nad ich realizacją;
  • opracowywanie sprawozdań o charakterze finansowym dla potrzeb zewnętrznych i wewnętrznych Muzeum;
  • przygotowywanie okresowych analiz, raportów i sprawozdań, w tym finansowych, z działalności Muzeum;
  • prowadzenie z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miastem Stołecznym Warszawa oraz Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce bieżących uzgodnień w sprawach finansowych;
  • wspieranie komórek organizacyjnych Muzeum w sprawach finansowych.

§ 17.

Do zakresu zadań Działu Informatyki należy:

  • wdrażanie, nadzór, kontrola i utrzymanie oraz rozwój infrastruktury informatycznej, baz danych i systemów teleinformatycznych Muzeum wraz z zapewnieniem ich bezpieczeństwa;
  • nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych i multimediów obsługujących wystawę stałą;
  • rozwój i zapewnienie prawidłowego wyposażenia i funkcjonowania multimediów wykorzystywanych na potrzeby działań programowych Muzeum;
  • współpraca z projektantem nad określeniem specyfiki sprzętu wykorzystywanego do wystaw czasowych;
  • reagowanie na zgłaszane usterki w sprzęcie AV podczas trwania wystaw czasowych np.: drobne naprawy lub kontakt z firmą wypożyczającą sprzęt w sprawie usunięcia usterki;
  • zapewnienie wyposażenia i prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych i teleinformatycznych oraz obsługa i wsparcie pracowników Muzeum w zakresie technologii informatycznych;
  • planowanie rozwoju systemów teleinformatycznych i multimedialnych Muzeum oraz udział w projektach wymagających wsparcia IT;
  • utrzymanie i rozwój technologiczny wystawy stałej.

§ 18.

Do zakresu zadań Działu Infrastruktury należy:

  • zarządzanie budynkiem Muzeum oraz terenem wokół niego;
  • utrzymanie techniczne Muzeum, w tym zapewnienie planowych przeglądów urządzeń i instalacji technicznych oraz prowadzenie spraw związanych z remontami budynku Muzeum;
  • prowadzenie dokumentacji technicznej budynku Muzeum;
  • obsługa techniczna wystawy stałej, wystaw czasowych i innych działań programowych Muzeum;
  • obsługa techniczna wydarzeń organizowanych w Muzeum przez podmioty zewnętrzne;
  • prowadzenie inwestycji związanych z modernizacją i rozbudową Muzeum.

§ 19.

Do zakresu zadań Działu Kadr należy:

  • przygotowywanie i realizacja polityki kadrowej Muzeum;
  • przygotowywanie i realizacja polityki rozwoju zawodowego pracowników;
  • przygotowywanie i nadzór nad realizacją systemu udzielania informacji zwrotnej;
  • prowadzenie rekrutacji na stanowiska pracy w Muzeum;
  • wspieranie komórek organizacyjnych w obszarze zarzadzania kadrami Muzeum;
  • zarządzanie zasobami ludzkimi Muzeum.

§ 20.

Do zakresu zadań Działu Komunikacji należy:

  • obsługa i rozwój kontaktów z mediami w celu kształtowania pożądanego wizerunku Muzeum;
  • przygotowywanie i realizacja polityki informacyjnej oraz strategii komunikacji Muzeum;
  • przygotowywanie i realizacja polityki komunikacji wewnętrznej;
  • przygotowywanie informacji lub odpowiedzi na zapytania dziennikarzy we współpracy ze specjalistami z danej dziedziny z innych komórek organizacyjnych Muzeum;
  • zarządzanie komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną Muzeum;
  • nadzór nad działaniami PR, media relations;
  • monitorowanie i archiwizowanie materiałów o Muzeum ukazujących się w mediach;
  • przygotowywanie i realizacja polityki fundraisingu biznesowego Muzeum.

§ 21.

Do zakresu zadań Działu Naukowego należy:

  • monitorowanie zgodności narracji historycznej Muzeum z najnowszymi ustaleniami naukowymi;
  • kształtowanie debaty publicznej zgodnej z narracją historyczną Muzeum m.in. poprzez planowanie, nadzór merytoryczny i organizację konferencji, sesji naukowych, debat, spotkań autorskich i monitorowanie rynku wydawniczego;
  • wsparcie merytoryczne innych działów muzeum w zakresie wiedzy historycznej;
  • kształtowanie strategii projektów naukowo-badawczych i popularno-naukowych oraz ich realizacja;
  • nawiązywanie współpracy z partnerami akademickimi i innymi instytucjami naukowymi;
  • planowanie, nadzór i realizacja projektów wydawniczych Muzeum zgodnie z przyjętą polityką wydawniczą Muzeum;
  • prowadzenie biblioteki Muzeum zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów;
  • opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów bibliotecznych.

§ 22.

Do zakresu zadań Działu Pozyskiwania Funduszy należy:

  • tworzenie i wdrażanie strategii oraz procedur pozyskiwania funduszy dla Muzeum;
  • pozyskiwanie grantów i innych funduszy celowych, w tym wsparcie i koordynacja przy przygotowani wniosków i umów o dofinansowanie projektów Muzeum;
  • tworzenie zasad przyjmowania przez Muzeum darowizn finansowych oraz zasad honorowania darczyńców.

§ 23.

Do zakresu zadań Działu Prawnego należy:

  • sporządzanie, weryfikowanie, opiniowanie umów pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa zawieranych w ramach bieżącej działalności Muzeum;
  • sporządzanie opinii prawnych oraz udzielanie porad prawnych, dotyczących stosowania przepisów prawa w obszarze działalności Muzeum;
  • opiniowanie lub przygotowywanie pod względem formalnoprawnym pełnomocnictw i innych oświadczeń woli, opracowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
  • występowanie przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi, Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych oraz innymi organami państwowymi;
  • bieżąca analiza i interpretacja przepisów prawa oraz informowanie o zmianach dotyczących funkcjonowania Muzeum, które wynikają z tychże przepisów;
  • opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym regulaminów i zarządzeń;
  • prowadzenie postępowań o udzielanie zamówień publicznych oraz zapewnienie zgodności prowadzonych w Muzeum postępowań o udzielanie zamówień z ustawą prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznymi aktami prawnymi w tym zakresie.

§ 24.

Do zakresu zadań Działu Programów Społecznych i Kulturalnych należy:

  • przygotowywanie, we współpracy z innymi działami, oferty programów publicznych Muzeum, w tym m. in. programów do wystaw czasowych, rocznic i wydarzeń specjalnych;
  • przygotowywanie, koordynowa8nie i realizacja programów społecznych i kulturalnych;
  • przygotowywanie, koordynowanie i realizacja programów kulinarnych;
  • przygotowywanie, koordynowanie i realizacja lokalnych programów kulturalnych i edukacyjnych; 
  • przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami oraz materiałami informacyjnymi dotyczącymi powyższych programów;
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z organizacją wydarzeń społecznych i kulturalnych;
  • przygotowywanie, koordynacja i realizacja działań skierowanych do wolontariuszy muzeum.

§ 25.

Do zakresu zadań Działu Programów Strategicznych należy:

  • przygotowywanie, wdrażanie i monitorowanie realizacji strategii Muzeum oraz rekomendowanie i wdrażanie aktualizacji i zmian;
  • realizacja wybranych strategicznych projektów i programów;
  • pozyskiwanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności kulturalno-edukacyjnej.

§ 26.

Do zakresu zadań Działu Projektów i Kontroli Zarządczej należy:

  • wdrażanie i nadzór nad przestrzeganiem zasad zarządzania programami i projektami;
  • doradzanie kierownikom programów i projektów;
  • monitorowanie postępów prac w projektach;
  • upowszechnianie wśród pracowników wiedzy o standardach zarządzania projektami;
  • weryfikacja dokumentacji projektowej i przechowywanie dokumentacji poprojektowej;
  • koordynacja i monitorowanie portfela projektów;  
  • koordynacja tworzenia planów i sprawozdań;
  • wprowadzanie usprawnień organizacyjnych w Muzeum;
  • prowadzenie spraw z zakresu kontroli zarządczej, systemu zarządzania ryzykiem i standardów organizacyjnych;
  • przeprowadzanie zgodnie z ustalonym planem audytów wewnętrznych;
  • kontroling finansowy w tym.: tworzenie i aktualizowanie procesów planowania finansowego, konstruowanie wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej Muzeum oraz przygotowywanie informacji i rekomendacji dla podejmowania decyzji finansowych.

§ 27.

Do zakresu zadań Działu Promocji i Marketingu należy:

  • przygotowywanie i realizacja strategii promocyjnej i marketingowej Muzeum;
  • przygotowywanie i realizacja kampanii promocyjnych i społecznych Muzeum;
  • tworzenie rocznych planów działań w obszarze komunikacji marketingowej;
  • przygotowywanie materiałów reklamowo-promocyjnych Muzeum;
  • tworzenie koncepcji promocji wystaw oraz działań reklamowych online i offline;
  • rozwój i prowadzenie strony internetowej Muzeum i kanałów w mediach społecznościowych;
  • obsługa, utrzymanie, ewaluacja i promocja portali Muzeum;
  • wsparcie organizacyjne i merytoryczne w opracowaniu, realizacji i weryfikacji koncepcji oraz polityki wydawniczej portali;
  • prowadzenie warsztatów kreatywnych w celu efektywnej realizacji strategii Muzeum;
  • opracowywanie i realizacja badań marketingowych i ewaluacja działań Muzeum.

§ 28.

Do zakresu zadań Działu Sprzedaży i Obsługi Klienta należy:

  • prowadzenie aktywnej sprzedaży oferty kulturalno-edukacyjnej i komercyjnej Muzeum;
  • pozyskiwanie klientów i obsługa relacji z klientami;
  • zarządzanie systemem rezerwacji i sprzedaży biletów;
  • obsługa kas biletowych, punktów obsługi klienta oraz infolinii;
  • obsługa publiczności i zwiedzających na wystawach;
  • przygotowywanie i nadzór nad realizacją umów w zakresie wynajmu powierzchni.

§ 29.

Do zakresu zadań Działu Wystaw należy:

  • opracowywanie strategii wystawienniczej Muzeum;
  • opracowywanie całorocznych i długofalowych planów wystaw czasowych;
  • przygotowywanie, organizacja i nadzór nad wystawami czasowymi;
  • przygotowywanie planów zmian i rozwoju merytorycznego wystawy stałej;
  • organizacja i nadzór nad zmianami na wystawie stałej;
  • zgłaszanie nieprawidłowości związanych z działaniem infrastruktury wspierającej funkcjonowanie wystaw;
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z wystawami.

§ 30.

Do zakresu zadań Działu Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych należy:

  • rozwój kolekcji cyfrowej Muzeum zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów, w szczególności rozwój w zakresie opracowań historycznych, dokumentacji wizualnej dziedzictwa żydowskiego oraz zbiorów historii mówionej;
  • opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów cyfrowych;
  • ewidencjonowanie i archiwizowanie zbiorów cyfrowych w repozytorium cyfrowym Muzeum oraz opracowywanie i weryfikacja koncepcji jego rozwoju;
  • udostępnianie i upowszechnianie zbiorów cyfrowych oraz baz danych Muzeum na potrzeby programowe Muzeum oraz na rzecz podmiotów zewnętrznych;
  • upowszechnianie zbiorów cyfrowych, informacji historycznej i genealogicznej poprzez portale wiedzy Wirtualny Sztetl i Polscy Sprawiedliwi;
  • opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji i polityki wydawniczej ww. portali, wydawanie tych portali;
  • działanie na rzecz integracji wiedzy o zbiorach Muzeum i treści Wystawy Stałej, wystaw czasowych, poszerzanie informacji historycznej na ich temat poprzez ww. portale;
  • udzielanie konsultacji historycznych i genealogicznych wewnętrznym i zewnętrznym odbiorcom, udostępnianie baz danych na temat Żydów polskich, pozyskiwanie partnerów do wymiany danych historycznych.

§ 31.

Do zakresu zadań Działu Zbiorów należy:

  • opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów muzealnych i archiwalnych;
  • rozwój kolekcji muzealnej i archiwalnej zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów;
  • pozyskiwanie (identyfikacja i wyszukiwanie), gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie, udostępnianie i popularyzacja zbiorów muzealnych i archiwalnych Muzeum;
  • ewidencjonowanie, inwentaryzowanie oraz dokumentowanie zbiorów muzealnych i archiwalnych, w tym wykonywanie dokumentacji wizualnej (digitalizacja) oraz prowadzenie kart ewidencyjnych i ksiąg inwentarzowych dla każdego ze składników zbiorów muzealnych i archiwalnych (muzealiów, zabytków archeologicznych, zespołów archiwalnych, depozytów i przedmiotów), a także prowadzenie okresowych skontrów, spisów z natury i inwentaryzacji kontrolnej zbiorów;
  • dokumentowanie, ochrona i kontrola ruchu zbiorów muzealnych i archiwalnych;
  • nadzór nad warunkami przechowywania i eksponowania zbiorów muzealnych i archiwalnych;
  • konserwacja zbiorów muzealnych i archiwalnych i nadzór nad pracami konserwatorskimi;
  • opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji merytorycznej prezentacji zbiorów muzealnych i archiwalnych w przestrzeniach Muzeum;
  • opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji i polityki wydawniczej merytorycznych treści portali prezentujących zbiory muzealne i archiwalne Muzeum;
  • opracowywanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zbiorach muzealnych i archiwalnych na potrzeby ww. portali.

§ 32.

Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansową Muzeum. Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy między innymi:

  • opracowywanie projektu planu finansowego Muzeum;
  • realizacja obowiązującego w danym roku planu finansowego;
  • sporządzanie sprawozdawczości finansowej Muzeum;
  • realizowanie dyspozycji środkami pieniężnymi Muzeum;
  • gospodarowanie środkami finansowymi i materialnymi Muzeum w sposób racjonalny i efektywny;
  • terminowa wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom Muzeum;
  • prowadzenie księgowości oraz przechowywanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz innych dokumentów finansowych;
  • opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości Muzeum;
  • weryfikacja dokumentów finansowych co do ich zgodności z obowiązującymi przepisami, a także kompletności, rzetelności oraz formalno-rachunkowej prawidłowości;
  • inne związane z finansami Muzeum zadania zlecone przez Dyrektora.

Głównemu Księgowemu podlega Dział Finansowo-Księgowy.

§ 33.

Do zakresu zadań Radcy Prawnego należy:

  • udzielanie porad oraz sporządzanie opinii prawnych;
  • opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora;
  • opiniowanie umów zawieranych przez Muzeum i treści innych oświadczeń woli;
  • udział w negocjacjach umów nietypowych lub skomplikowanych;
  • występowanie w imieniu Muzeum przed organami wymiaru sprawiedliwości i organami administracji publicznej;
  • występowanie przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi, Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych oraz innymi organami państwowymi;
  • koordynowanie współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi;
  • informowanie o zmianach przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania Muzeum.

Rozdział 6 Postanowienia końcowe

§ 34

Szczegółowe zadania pracowników Muzeum określają zakresy obowiązków ustalane przez Dyrektora. Regulamin oraz jego zmiany podaje się do wiadomości pracownikom zatrudnionym w Muzeum. Zmian regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.

Metryka

Rejestr zmian

Rozwiń