Regulamin organizacyjny Muzeum Historii Żydów Polskich
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Muzeum Historii żydów Polskich POLIN, zwany dalej „regulaminem”, określa organizację wewnętrzną Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, zwanego dalej „Muzeum”, w tym:
- zasady zarządzania Muzeum;
- wewnętrzną strukturę organizacyjną Muzeum;
- zakres zadań Dyrektora i Zastępców Dyrektora;
- zakresy zadań komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum.
Rozdział 2. Zasady zarządzania Muzeum
§ 2.
Działalnością Muzeum zarządza Dyrektor.
Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy trzech zastępców:
- Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych;
- Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży;
- Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych.
§ 3.
W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go wyznaczony przez niego Zastępca Dyrektora. W razie nieobecności Zastępcy Dyrektora obowiązki Dyrektora pełni wyznaczony przez Dyrektora pracownik Muzeum w zakresie udzielonego pełnomocnictwa.
§ 4.
Komórkami organizacyjnymi Muzeum kierują kierownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność za wykonanie zadań tych komórek.
Kierownik komórki organizacyjnej podejmuje decyzje w sprawach należących do zakresu działania podległej mu komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych do decyzji Dyrektora lub Zastępców Dyrektora.
Do obowiązków kierownika komórki organizacyjnej należy:
- planowanie i nadzorowanie wykonania zadań podległej komórki organizacyjnej w sposób zapewniający pełną, terminową i efektywną ich realizację zgodnie z obowiązującą strategią i wartościami Muzeum tj. szacunkiem, ciekawością, wiarygodnością i odwagą;
- zarządzanie oraz nadzór nad dyscypliną pracy w podległej komórce organizacyjnej oraz dbałość o dobrą komunikację z innymi komórkami;
- organizowanie właściwego przepływu informacji w podległej komórce organizacyjnej;
- przygotowywanie projektu budżetu podległej komórki organizacyjnej oraz rozliczenie przyznanego budżetu;
- opracowywanie okresowych sprawozdań z działalności podległej komórki organizacyjnej zgodnie z przepisami wewnętrznymi Muzeum;
- współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w celu realizacji zadań Muzeum;
- inne zadania zlecone przez Dyrektora.
W przypadku powierzenia części zadań z zakresu działania danej komórki organizacyjnej Muzeum podmiotowi zewnętrznemu, kierownik danej komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za nadzór nad ich wykonywaniem przez podmiot zewnętrzny w sposób zapewniający kompleksową, terminową i efektywną ich realizację.
W przypadku braku kierownika komórki organizacyjnej obowiązki kierownika przejmuje osoba pełniąca jego obowiązki lub właściwy Zastępca Dyrektora.
§ 5.
Dyrektor w celu zapewnienia właściwego wykonywania zadań przez Muzeum może tworzyć zespoły projektowe, zgodnie z obowiązującym w Muzeum systemie zarządzania projektami, składające się z przedstawicieli poszczególnych komórek organizacyjnych Muzeum.
Rozdział 3. Wewnętrzna struktura organizacyjna Muzeum
§ 6.
W skład struktury organizacyjnej Muzeum wchodzą stałe komórki organizacyjne — działy oraz samodzielne stanowiska pracy.
Do komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, należą:
- Dział Administracji;
- Dział Bezpieczeństwa;
- Dział Edukacji;
- Dział Edukacji Dorosłych;
- Dział Finansowo – Księgowy;
- Dział Informatyki;
- Dział Infrastruktury;
- Dział Kadr;
- Dział Komunikacji;
- Dział Naukowy;
- Dział Pozyskiwania Funduszy;
- Dział Prawny;
- Dział Programów Społecznych i Kulturalnych;
- Dział Programów Strategicznych;
- Dział Projektów i Kontroli Zarządczej;
- Dział Promocji i Marketingu;
- Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta;
- Dział Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych;
- Dział Wystaw;
- Dział Zbiorów.
Do samodzielnych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 1 należą:
- Główny Księgowy;
- Radca Prawny.
W ramach poszczególnych działów Dyrektor może tworzyć sekcje.
Schemat organizacyjny Muzeum stanowi załącznik do regulaminu.
Rozdział 4. Zakresy zadań Dyrektora, Zastępców Dyrektora oraz Głównego Księgowego Muzeum
§ 7.
- Do zakresu zadań Dyrektora należy:
- zarządzanie Muzeum oraz jego mieniem przy pomocy trzech zastępców;
- wydawanie zarządzeń;
- ustalanie, zatwierdzanie planu finansowo-rzeczowego Muzeum oraz jego realizacja na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i w innych obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa;
- zapewnienie terminowego sporządzania rocznego sprawozdania finansowego oraz jego zbadania przez biegłego rewidenta i przedłożenia do zatwierdzenia Ministrowi;
- dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Muzeum;
- formułowanie i zatwierdzanie strategii Muzeum;
- reprezentowanie Muzeum na zewnątrz;
- powoływanie i odwoływanie Zastępców Dyrektora po uzyskaniu zgody Założycieli.
Dyrektorowi podlegają:
- Zastępca Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży;
- Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych;
- Zastępca Dyrektora ds. Muzealnych;
- Dział Komunikacji;
- Dział Projektów i Kontroli Zarządczej;
- Dział Promocji i Marketingu;
- Główny Księgowy;
- Radca Prawny.
§ 8.
Do zakresu zadań Zastępców Dyrektora należy:
- zarządzanie podległymi komórkami organizacyjnymi w tym nadzór nad realizacją powierzonych im zadań;
- koordynowanie współpracy podległych komórek organizacyjnych z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Muzeum;
- nadzór merytoryczny nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych;
- inne zadania zlecone przez Dyrektora.
§ 9.
Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych należy:
- kształtowanie oraz realizacja strategii i polityki Muzeum związanej z programem wystaw czasowych, programem kolekcji, tj. zbiorami muzealnymi, archiwalnymi, cyfrowymi i bibliotecznymi, programem upowszechniania wiedzy oraz kolekcji, programem naukowo-badawczym, w tym badawczo-artystycznym i popularno-naukowym, nadzór nad publikacjami Muzeum;
- nadzór nad planami wydawniczymi portali wiedzy; nadzór nad wystawą stałą;
- przygotowywanie rocznych i wieloletnich planów merytorycznych muzeum zgodnych z jego strategią, nadzór nad wyznaczaniem kierunków rozwoju Muzeum zgodnie z powierzonym zakresem zadań;
- przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z działalności Muzeum.
Zastępcy Dyrektora ds. Muzealnych podlegają:
- Dział Naukowy;
- Dział Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych;
- Dział Wystaw;
- Dział Zbiorów.
§ 10.
Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży należy:
- kształtowanie oraz realizacja strategii i polityki Muzeum oraz
- przygotowywanie planów w zakresie działalności edukacyjnej, kulturalnej, programów społecznych i publicznych, sprzedaży i obsługi klienta.
Zastępcy Dyrektora ds. Edukacji i Sprzedaży podlegają:
- Dział Edukacji;
- Dział Edukacji Dorosłych;
- Dział Programów Społecznych i Kulturalnych;
- Dział Programów Strategicznych;
- Dział Sprzedaży i Obsługi Klienta.
§ 11.
Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych należy:
- kształtowanie oraz realizacja polityki finansowej; optymalizacja kosztów, zachowanie płynności finansowej Muzeum oraz
- realizacja strategii i polityki Muzeum w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem, obsługą prawną, administracyjną i informatyczną, obsługą infrastruktury, polityką kadrową i wynagrodzeń oraz pozyskiwaniem środków i efektywnym rozwojem organizacji Muzeum.
Zastępcy Dyrektora ds. Finansowo-Administracyjnych podlegają:
- Dział Administracji;
- Dział Bezpieczeństwa;
- Dział Informatyki;
- Dział Infrastruktury;
- Dział Kadr;
- Dział Pozyskiwania Funduszy;
- Dział Prawny.
Rozdział 5. Zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy w Muzeum
§ 12.
Do zakresu zadań Działu Administracji należy:
- obsługa kancelaryjno-recepcyjna oraz prowadzenie sekretariatu dyrekcji;
- zaopatrywanie biura, obsługa usług telefonii komórkowej, zakup biletów i noclegów na wyjazdy służbowe;
- zapewnienie obsługi w zakresie transportu i użytkowania samochodów służbowych;
- utrzymanie czystości w budynku i na terenie zewnętrznym należącym do Muzeum oraz zapewnienie prawidłowego gospodarowania odpadami;
- gospodarowanie składnikami majątku ruchomego, prowadzenie ewidencji majątku, przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątku znajdujących się w ewidencji prowadzonej przez Dział Administracji;
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem Muzeum;
- prowadzenie magazynu wydawnictw;
- obsługa Rady Muzeum i innych organów Muzeum;
- prowadzenie archiwum zakładowego;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków.
§ 13.
Do zakresu zadań Działu Bezpieczeństwa należy:
- realizacja zadań związanych z ochroną fizyczną i zabezpieczeniem technicznym zbiorów;
- zarządzanie systemem bezpieczeństwa Muzeum obejmującym ochronę fizyczną osób i mienia, zabezpieczenia techniczne, przeciwpożarowe, bezpieczeństwo i higiena pracy;
- zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowywanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych;
- opracowywanie i bieżące aktualizowanie dokumentacji;
- zapewnianie zapoznania się osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych (w tym organizacja szkoleń);
- opiniowanie umów, porozumień, pism itp. w zakresie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych;
- stosownie się do zapisów Polityki Bezpieczeństwa Danych Osobowych;
- prowadzenie Rejestru czynności przetwarzania;
- prowadzenie Rejestru incydentów ochrony danych osobowych;
- opracowywanie dokumentów określających zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa Muzeum;
- opracowywanie, modyfikacja i uzgadnianie planu ochrony Muzeum;
- monitorowanie stanu ochrony Muzeum, przeprowadzanie kontroli w tym zakresie, formułowanie rekomendacji i nadzór nad ich realizacją;
- planowanie, koordynowanie i realizacja zadań w obszarze zarządzania kryzysowego i spraw obronnych;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za świadczenie usług ochrony na rzecz Muzeum;
- współpraca w zakresie bezpieczeństwa z właściwymi jednostkami Policji, SOP, Straży Pożarnej, Straży Miejskiej, obrony cywilnej i innymi;
- ochrona informacji niejawnych.
§ 14.
Do zakresu zadań Działu Edukacji należy:
- opracowywanie oferty edukacyjnej dla grup szkolnych i przedszkolnych, seniorów, rodzin z dziećmi, osób z niepełnosprawnościami i szerokiej publiczności, a także szkoleń dla grup specjalistów;
- przygotowywanie, koordynowanie, realizacja i nadzorowanie działań edukacyjnych w ramach opracowanych ofert;
- szkolenie edukatorów i przewodników współpracujących z Muzeum oraz nadzorowanie ich pracy;
- przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami, pomocami edukacyjnymi oraz materiałami informacyjnymi skierowanymi do powyższych grup odbiorców;
- przygotowywanie i nadzorowanie opracowań oraz realizacji komputerowych narzędzi edukacyjnych oraz zajęć online;
- koordynowanie działalności Miejsca Edukacji Rodzinnej „U króla Maciusia” (MER) oraz Centrum Edukacyjnego w Muzeum;
- udzielanie konsultacji metodycznych innym działom Muzeum i podmiotom zewnętrznym w ramach prowadzonych działań edukacyjnych;
- inicjowanie i prowadzenie współpracy z instytucjami edukacyjnymi w kraju i za granicą.
§ 15.
Do zakresu zadań Działu Edukacji Dorosłych należy:
- opracowywanie i realizacja oferty edukacyjnej Muzeum dla dorosłych;
- organizacja i przeprowadzanie programów edukacyjnych dla dorosłych i grup zawodowych zarówno z Polski, jak i z zagranicy oraz grup młodych dorosłych (poza edukacją formalną);
- organizacja i prowadzenie programów edukacyjnych dla mniejszości;
- przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami edukacyjnymi, pomocami edukacyjnymi oraz materiałami informacyjnymi skierowanymi do powyższych grup odbiorców;
- utrzymywanie i rozwijanie sieci multiplikatorów współpracujących z Muzeum;
- pozyskiwanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji.
§ 16.
Do zakresu zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- prowadzenie spraw finansowych Muzeum;
- prowadzenie księgowości Muzeum;
- organizowanie i realizowanie systemu wypłat wynagrodzeń w Muzeum, prowadzenie rachunkowości zarządczej Muzeum;
- weryfikacja i nadzór nad prowadzeniem ewidencji ilościowej i wartościowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych składających się na majątek Muzeum;
- kontrola dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
- opracowywanie planów finansowych Muzeum oraz nadzór nad ich realizacją;
- opracowywanie sprawozdań o charakterze finansowym dla potrzeb zewnętrznych i wewnętrznych Muzeum;
- przygotowywanie okresowych analiz, raportów i sprawozdań, w tym finansowych, z działalności Muzeum;
- prowadzenie z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miastem Stołecznym Warszawa oraz Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce bieżących uzgodnień w sprawach finansowych;
- wspieranie komórek organizacyjnych Muzeum w sprawach finansowych.
§ 17.
Do zakresu zadań Działu Informatyki należy:
- wdrażanie, nadzór, kontrola i utrzymanie oraz rozwój infrastruktury informatycznej, baz danych i systemów teleinformatycznych Muzeum wraz z zapewnieniem ich bezpieczeństwa;
- nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych i multimediów obsługujących wystawę stałą;
- rozwój i zapewnienie prawidłowego wyposażenia i funkcjonowania multimediów wykorzystywanych na potrzeby działań programowych Muzeum;
- współpraca z projektantem nad określeniem specyfiki sprzętu wykorzystywanego do wystaw czasowych;
- reagowanie na zgłaszane usterki w sprzęcie AV podczas trwania wystaw czasowych np.: drobne naprawy lub kontakt z firmą wypożyczającą sprzęt w sprawie usunięcia usterki;
- zapewnienie wyposażenia i prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych i teleinformatycznych oraz obsługa i wsparcie pracowników Muzeum w zakresie technologii informatycznych;
- planowanie rozwoju systemów teleinformatycznych i multimedialnych Muzeum oraz udział w projektach wymagających wsparcia IT;
- utrzymanie i rozwój technologiczny wystawy stałej.
§ 18.
Do zakresu zadań Działu Infrastruktury należy:
- zarządzanie budynkiem Muzeum oraz terenem wokół niego;
- utrzymanie techniczne Muzeum, w tym zapewnienie planowych przeglądów urządzeń i instalacji technicznych oraz prowadzenie spraw związanych z remontami budynku Muzeum;
- prowadzenie dokumentacji technicznej budynku Muzeum;
- obsługa techniczna wystawy stałej, wystaw czasowych i innych działań programowych Muzeum;
- obsługa techniczna wydarzeń organizowanych w Muzeum przez podmioty zewnętrzne;
- prowadzenie inwestycji związanych z modernizacją i rozbudową Muzeum.
§ 19.
Do zakresu zadań Działu Kadr należy:
- przygotowywanie i realizacja polityki kadrowej Muzeum;
- przygotowywanie i realizacja polityki rozwoju zawodowego pracowników;
- przygotowywanie i nadzór nad realizacją systemu udzielania informacji zwrotnej;
- prowadzenie rekrutacji na stanowiska pracy w Muzeum;
- wspieranie komórek organizacyjnych w obszarze zarzadzania kadrami Muzeum;
- zarządzanie zasobami ludzkimi Muzeum.
§ 20.
Do zakresu zadań Działu Komunikacji należy:
- obsługa i rozwój kontaktów z mediami w celu kształtowania pożądanego wizerunku Muzeum;
- przygotowywanie i realizacja polityki informacyjnej oraz strategii komunikacji Muzeum;
- przygotowywanie i realizacja polityki komunikacji wewnętrznej;
- przygotowywanie informacji lub odpowiedzi na zapytania dziennikarzy we współpracy ze specjalistami z danej dziedziny z innych komórek organizacyjnych Muzeum;
- zarządzanie komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną Muzeum;
- nadzór nad działaniami PR, media relations;
- monitorowanie i archiwizowanie materiałów o Muzeum ukazujących się w mediach;
- przygotowywanie i realizacja polityki fundraisingu biznesowego Muzeum.
§ 21.
Do zakresu zadań Działu Naukowego należy:
- monitorowanie zgodności narracji historycznej Muzeum z najnowszymi ustaleniami naukowymi;
- kształtowanie debaty publicznej zgodnej z narracją historyczną Muzeum m.in. poprzez planowanie, nadzór merytoryczny i organizację konferencji, sesji naukowych, debat, spotkań autorskich i monitorowanie rynku wydawniczego;
- wsparcie merytoryczne innych działów muzeum w zakresie wiedzy historycznej;
- kształtowanie strategii projektów naukowo-badawczych i popularno-naukowych oraz ich realizacja;
- nawiązywanie współpracy z partnerami akademickimi i innymi instytucjami naukowymi;
- planowanie, nadzór i realizacja projektów wydawniczych Muzeum zgodnie z przyjętą polityką wydawniczą Muzeum;
- prowadzenie biblioteki Muzeum zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów;
- opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów bibliotecznych.
§ 22.
Do zakresu zadań Działu Pozyskiwania Funduszy należy:
- tworzenie i wdrażanie strategii oraz procedur pozyskiwania funduszy dla Muzeum;
- pozyskiwanie grantów i innych funduszy celowych, w tym wsparcie i koordynacja przy przygotowani wniosków i umów o dofinansowanie projektów Muzeum;
- tworzenie zasad przyjmowania przez Muzeum darowizn finansowych oraz zasad honorowania darczyńców.
§ 23.
Do zakresu zadań Działu Prawnego należy:
- sporządzanie, weryfikowanie, opiniowanie umów pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa zawieranych w ramach bieżącej działalności Muzeum;
- sporządzanie opinii prawnych oraz udzielanie porad prawnych, dotyczących stosowania przepisów prawa w obszarze działalności Muzeum;
- opiniowanie lub przygotowywanie pod względem formalnoprawnym pełnomocnictw i innych oświadczeń woli, opracowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
- występowanie przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi, Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych oraz innymi organami państwowymi;
- bieżąca analiza i interpretacja przepisów prawa oraz informowanie o zmianach dotyczących funkcjonowania Muzeum, które wynikają z tychże przepisów;
- opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym regulaminów i zarządzeń;
- prowadzenie postępowań o udzielanie zamówień publicznych oraz zapewnienie zgodności prowadzonych w Muzeum postępowań o udzielanie zamówień z ustawą prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznymi aktami prawnymi w tym zakresie.
§ 24.
Do zakresu zadań Działu Programów Społecznych i Kulturalnych należy:
- przygotowywanie, we współpracy z innymi działami, oferty programów publicznych Muzeum, w tym m. in. programów do wystaw czasowych, rocznic i wydarzeń specjalnych;
- przygotowywanie, koordynowa8nie i realizacja programów społecznych i kulturalnych;
- przygotowywanie, koordynowanie i realizacja programów kulinarnych;
- przygotowywanie, koordynowanie i realizacja lokalnych programów kulturalnych i edukacyjnych;
- przygotowywanie i nadzór merytoryczny nad publikacjami oraz materiałami informacyjnymi dotyczącymi powyższych programów;
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z organizacją wydarzeń społecznych i kulturalnych;
- przygotowywanie, koordynacja i realizacja działań skierowanych do wolontariuszy muzeum.
§ 25.
Do zakresu zadań Działu Programów Strategicznych należy:
- przygotowywanie, wdrażanie i monitorowanie realizacji strategii Muzeum oraz rekomendowanie i wdrażanie aktualizacji i zmian;
- realizacja wybranych strategicznych projektów i programów;
- pozyskiwanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi, krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności kulturalno-edukacyjnej.
§ 26.
Do zakresu zadań Działu Projektów i Kontroli Zarządczej należy:
- wdrażanie i nadzór nad przestrzeganiem zasad zarządzania programami i projektami;
- doradzanie kierownikom programów i projektów;
- monitorowanie postępów prac w projektach;
- upowszechnianie wśród pracowników wiedzy o standardach zarządzania projektami;
- weryfikacja dokumentacji projektowej i przechowywanie dokumentacji poprojektowej;
- koordynacja i monitorowanie portfela projektów;
- koordynacja tworzenia planów i sprawozdań;
- wprowadzanie usprawnień organizacyjnych w Muzeum;
- prowadzenie spraw z zakresu kontroli zarządczej, systemu zarządzania ryzykiem i standardów organizacyjnych;
- przeprowadzanie zgodnie z ustalonym planem audytów wewnętrznych;
- kontroling finansowy w tym.: tworzenie i aktualizowanie procesów planowania finansowego, konstruowanie wskaźników i mierników oceny sytuacji finansowej Muzeum oraz przygotowywanie informacji i rekomendacji dla podejmowania decyzji finansowych.
§ 27.
Do zakresu zadań Działu Promocji i Marketingu należy:
- przygotowywanie i realizacja strategii promocyjnej i marketingowej Muzeum;
- przygotowywanie i realizacja kampanii promocyjnych i społecznych Muzeum;
- tworzenie rocznych planów działań w obszarze komunikacji marketingowej;
- przygotowywanie materiałów reklamowo-promocyjnych Muzeum;
- tworzenie koncepcji promocji wystaw oraz działań reklamowych online i offline;
- rozwój i prowadzenie strony internetowej Muzeum i kanałów w mediach społecznościowych;
- obsługa, utrzymanie, ewaluacja i promocja portali Muzeum;
- wsparcie organizacyjne i merytoryczne w opracowaniu, realizacji i weryfikacji koncepcji oraz polityki wydawniczej portali;
- prowadzenie warsztatów kreatywnych w celu efektywnej realizacji strategii Muzeum;
- opracowywanie i realizacja badań marketingowych i ewaluacja działań Muzeum.
§ 28.
Do zakresu zadań Działu Sprzedaży i Obsługi Klienta należy:
- prowadzenie aktywnej sprzedaży oferty kulturalno-edukacyjnej i komercyjnej Muzeum;
- pozyskiwanie klientów i obsługa relacji z klientami;
- zarządzanie systemem rezerwacji i sprzedaży biletów;
- obsługa kas biletowych, punktów obsługi klienta oraz infolinii;
- obsługa publiczności i zwiedzających na wystawach;
- przygotowywanie i nadzór nad realizacją umów w zakresie wynajmu powierzchni.
§ 29.
Do zakresu zadań Działu Wystaw należy:
- opracowywanie strategii wystawienniczej Muzeum;
- opracowywanie całorocznych i długofalowych planów wystaw czasowych;
- przygotowywanie, organizacja i nadzór nad wystawami czasowymi;
- przygotowywanie planów zmian i rozwoju merytorycznego wystawy stałej;
- organizacja i nadzór nad zmianami na wystawie stałej;
- zgłaszanie nieprawidłowości związanych z działaniem infrastruktury wspierającej funkcjonowanie wystaw;
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z podmiotami zewnętrznymi w związku z wystawami.
§ 30.
Do zakresu zadań Działu Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych należy:
- rozwój kolekcji cyfrowej Muzeum zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów, w szczególności rozwój w zakresie opracowań historycznych, dokumentacji wizualnej dziedzictwa żydowskiego oraz zbiorów historii mówionej;
- opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów cyfrowych;
- ewidencjonowanie i archiwizowanie zbiorów cyfrowych w repozytorium cyfrowym Muzeum oraz opracowywanie i weryfikacja koncepcji jego rozwoju;
- udostępnianie i upowszechnianie zbiorów cyfrowych oraz baz danych Muzeum na potrzeby programowe Muzeum oraz na rzecz podmiotów zewnętrznych;
- upowszechnianie zbiorów cyfrowych, informacji historycznej i genealogicznej poprzez portale wiedzy Wirtualny Sztetl i Polscy Sprawiedliwi;
- opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji i polityki wydawniczej ww. portali, wydawanie tych portali;
- działanie na rzecz integracji wiedzy o zbiorach Muzeum i treści Wystawy Stałej, wystaw czasowych, poszerzanie informacji historycznej na ich temat poprzez ww. portale;
- udzielanie konsultacji historycznych i genealogicznych wewnętrznym i zewnętrznym odbiorcom, udostępnianie baz danych na temat Żydów polskich, pozyskiwanie partnerów do wymiany danych historycznych.
§ 31.
Do zakresu zadań Działu Zbiorów należy:
- opracowywanie, realizacja oraz weryfikacja polityki gromadzenia zbiorów muzealnych i archiwalnych;
- rozwój kolekcji muzealnej i archiwalnej zgodnie z przyjętą polityką gromadzenia zbiorów;
- pozyskiwanie (identyfikacja i wyszukiwanie), gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie, udostępnianie i popularyzacja zbiorów muzealnych i archiwalnych Muzeum;
- ewidencjonowanie, inwentaryzowanie oraz dokumentowanie zbiorów muzealnych i archiwalnych, w tym wykonywanie dokumentacji wizualnej (digitalizacja) oraz prowadzenie kart ewidencyjnych i ksiąg inwentarzowych dla każdego ze składników zbiorów muzealnych i archiwalnych (muzealiów, zabytków archeologicznych, zespołów archiwalnych, depozytów i przedmiotów), a także prowadzenie okresowych skontrów, spisów z natury i inwentaryzacji kontrolnej zbiorów;
- dokumentowanie, ochrona i kontrola ruchu zbiorów muzealnych i archiwalnych;
- nadzór nad warunkami przechowywania i eksponowania zbiorów muzealnych i archiwalnych;
- konserwacja zbiorów muzealnych i archiwalnych i nadzór nad pracami konserwatorskimi;
- opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji merytorycznej prezentacji zbiorów muzealnych i archiwalnych w przestrzeniach Muzeum;
- opracowywanie, realizacja i weryfikacja koncepcji i polityki wydawniczej merytorycznych treści portali prezentujących zbiory muzealne i archiwalne Muzeum;
- opracowywanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zbiorach muzealnych i archiwalnych na potrzeby ww. portali.
§ 32.
Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansową Muzeum. Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy między innymi:
- opracowywanie projektu planu finansowego Muzeum;
- realizacja obowiązującego w danym roku planu finansowego;
- sporządzanie sprawozdawczości finansowej Muzeum;
- realizowanie dyspozycji środkami pieniężnymi Muzeum;
- gospodarowanie środkami finansowymi i materialnymi Muzeum w sposób racjonalny i efektywny;
- terminowa wypłata wynagrodzeń i innych świadczeń pracownikom Muzeum;
- prowadzenie księgowości oraz przechowywanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz innych dokumentów finansowych;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości Muzeum;
- weryfikacja dokumentów finansowych co do ich zgodności z obowiązującymi przepisami, a także kompletności, rzetelności oraz formalno-rachunkowej prawidłowości;
- inne związane z finansami Muzeum zadania zlecone przez Dyrektora.
Głównemu Księgowemu podlega Dział Finansowo-Księgowy.
§ 33.
Do zakresu zadań Radcy Prawnego należy:
- udzielanie porad oraz sporządzanie opinii prawnych;
- opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora;
- opiniowanie umów zawieranych przez Muzeum i treści innych oświadczeń woli;
- udział w negocjacjach umów nietypowych lub skomplikowanych;
- występowanie w imieniu Muzeum przed organami wymiaru sprawiedliwości i organami administracji publicznej;
- występowanie przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi, Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych oraz innymi organami państwowymi;
- koordynowanie współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi;
- informowanie o zmianach przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania Muzeum.
Rozdział 6 Postanowienia końcowe
§ 34
Szczegółowe zadania pracowników Muzeum określają zakresy obowiązków ustalane przez Dyrektora. Regulamin oraz jego zmiany podaje się do wiadomości pracownikom zatrudnionym w Muzeum. Zmian regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.
Metryka
Rejestr zmian
Rozwiń